Diagnostika baterií
Diagnostika baterie elektrokola
...a co můžu od své baterie v budoucnu očekávat?
Všichni víme, že baterie u elektrokola je jedna z těch nejdražších částí a zcela zásadně nám její stav ovlivňuje dojezd a pohodu jízdy. Ne vždy je o ni dostatečně během užívání postaráno, což se bohužel téměř vždy projeví na její životnosti. Špatný stav jednotlivých článků baterie může mít za následek různé nežádoucí závady a projevy Vašeho elektrokola během provozu.Velmi důležité je také správné fungování řídící jednotky baterie - tzv. BMS.
Jak se projevuje problém s baterií a kdy ho začít řešit?
Zde platí dvě pravidla. Elektrokolo se chová během jízdy velmi nestandartně a dojezd je daleko menší, než v minulých letech. Obecně bychom doporučovali udělat diagnostiku baterie před zahájením jaké-koli opravy. U elektrokol,které mají motor v předním nebo zadním náboji a se středovými motory Bafang, kde si každý výrobce dodává své baterie se problém na baterii dá vypozorovat velmi jednoduše. Naprostá většina elektrokol má již v dnešní době velké grafické displeje,které nám mimo základních údajů ukazují i napětí na baterii během jízdy či zbytkovou kapacitu v %.
V případě, že během jízdy do kopce nám velmi zásadně klesá napětí/zbytková % kapacita a při jízdě z kopce naopak velmi přibývá, tak se dá očekávat, že baterie není úplně v dobé kondici. Běžným jevem špatného stavu batrie je svévolné vypínání celého elektrokola v průběhu stoupnání do kopce.Dalším indikátorem je neustále snižující se dojezd samotného elektrokola.
Jak samotná diagnostika baterie vůbec probíhá?
V zásadě si můžeme nechat udělat 2 druhy diagnostiky baterie.
Základní report baterie
Základní report baterie, který je součástí stavového reportu na výstupu diagnostických systémů u elektrokol s motory Bosch a Shimano. Jedná se o základní diagnostiku baterie.Tento report mají naši zákazníci po dobu záručních servisů zcela ZDARMA. Tento report je vždy součástí předprodejního servisu každého nového zakoupeného elektrokola. V tomto základním reportu stavu baterie se mimochodem dozvíme, zda není dostupná nějaká aktualizace softwaru, počet již provedených nabíjecích cyklů, počet najetých kilometrů, na jaké asistenční stupně bylo elektrokolo v minulosti ježděno, v jakých teplotách bylo elektrokolo používáno atd.
Na základě těchto informací se mohu rozhodnout například při koupi bazarového či jinak ojetého elektrokola. Tento report je ale spíše informativní. Mnohdy se stává, že baterie,která má za sebou pouhých 100 nabíjecích cyklů je v horším stavu než baterie, která jích má například 200 a více..Tento základní report baterie prováníme diagnostickými přípravky,které nám dodávají výrobci motorů Bosch a Shimano.
Detailní diagnostika baterie
Tuto diagnostiku bychom doporučovali udělat vždy, pokud mám nějakou pochybnost o reálném stavu baterie elektrokola. Při předání baterie dostává vždy zákazník kompletní servisní protokol o stavu baterie při plném nabití včetně grafu průběhu vybíjecího cyklu až do úplného vybití baterie. Z vybíjecí charakteristiky zjistíme například v jakém % stavu je baterie oproti udávané původní kapacitě výrobcem, počáteční napětí, koncové, vnitřní odport a další. Tuto detailní diagnostiku prováníme vždy před zahájením repase Vaší baterie pomocí vybíjecí stanice AD 60.
Pohled na výstupní charakteristiku Vaší baterie.
Ceník diagnostiky baterií
Cena kompletní diagnostiky Vaše baterie |
500 Kč |
Cena kompletní diagnostiky Baterie Bosch |
950 Kč |