Jak ošetřit baterii elektrokola na zimu
Jelikož se nám blíží zimní období a množí se i dotazy týkající se “zazimování” elektrokola a hlavně baterie,tak jsem si říkal, že napíši krátký článek ohledně dodržování základních pravidel péče o baterii. Mnoho zákazníků hledá informace na internetu, což je v pořádku, ale bohužel ne všechny rady a tipy jsou úplně správné. U elektrokola samotného (vyjma baterie) není nutná žádná speciální péče odlišná od péče o klasické jízdní kolo. Určitě bych nedoporučoval umývat tlakovou vodou.
Nejprve bych se krátce zmínil o elektrokolech, které jsou v provozu celoročně. Je malá skupina našich zákazníků,kteří elektrokolo používají jako dopravní prostředek po celou zimu. V případě, že venku jsou teploty hodně pod bodem mrazu, je potřeba počítat s menším dojezdem baterie, řádově o desítky procent. V zimním období je nutné si dávat pozor na jednu důležitou věc a to je nabíjení baterie. Pokud chcete prodloužit její životnost, neměli byste nabíjet baterii v nízkých teplotách. Ideální teplota pro nabíjení je “pokojová”.
Nejvíce Vás ale bude určitě zajímat péče o baterii v zimním období, když elektrokolo nepoužíváte. Je nutné si uvědomit, že u každé baterie se projevuje tzv. samovybíjecí jev, který může být 1% - 5% v závislosti na okolní teplotě. Ideální teplota pro skladování baterie je vždy nad nulou, ideálně 5 - 20 stupňů. V extrémních případech a je jedno, zda hodně v mínusových či plusových teplotách, se právě onen samovybíjecí jev urychluje. Pokud tedy budete skladovat elektrokolo někde v netemperovaných prostorech, nezapoměňte dát baterii na místo s optimální teplotou viz. výše, kde by neměla být zvýšená vlhkost a nemělo by na bateii svítit přímé sluneční záření. Jako poslední a asi nejdůležitější věcí je samotné nabití baterie před "zazimováním". Často zažitý mýtus, že baterii musím nabít na 100% a každý měsíc pro jistotu znovu připojit na nabíječku opravdu neplatí.
Pro bateri je optimální nabití na cca 60% její kapacity. Poté je dobré baterii každý měsíc zkontrolovat a v případě nutnosti připojit na pár minut opět na nabíječku. Pokud nám klesne nabití baterie pod více jak 20% a necháme ji celou zimu bez kontroly, je dost možné, že nám baterie nepůjde na začátku sezony nabít vůbec. Níže dávám jednoduchý obrázek (přiznám se, autorem nejsem), kde je krásně vidět celá charakteristika jednotlivých článků v baterii na které je jen zůžená její část, ve které se pohybujeme. Čím více jednotlivé články baterie udržujeme v této optimální části, tím déle nám baterie v elektrokole vydrží. Tak jednoduché to je. Poslední, ale velmi důležitou věcí je údržba baterie v displeji elektrokola. O této problematice nikde moc informací nenajdete, ale pokud budete mít špatnou baterii v displeji, velmi často se Vám projeví některá z následujících se závad - displej neudrží po vypnutí správný čas, datum a u systémů Bosch Vám u některých displejů nepůjde elektrokolo ani zapnout. Přitom řešení je úplně jednoduché. Stačí v zimním období několikrát (doporučujeme každý měsíc, kdy elektrokolo nepoužíváme) zapnout dispej u elektrokola a umožnit baterii v displeji její dobití z hlavní baterie. Nyní již veškeré potřebné informace máte a přejeme hodně šťasných kilometrů.
Závěrem pár úplně základních rad:
- V zimním období pokud elektrokolo aktivně využívám nabíjím pouze baterii, která má pokojovou teplotu.
- Počítám s tím, že se baterie, ikdyž ji nepoužívám, sama vybíjí.
- Skladuji v teplotách 5 - 20 stupňů v suchu.
- Před uskladněním nabiji baterii na cca 60% její kapacity.
- Každý měsíc po dobu "zazimování" provedu kontrolu stavu nabití baterie.
- Během zimního období každý měsíc zapnu displej elektrokola a umožním baterii v displeji se dobít.